پاورقی در «ورد»

سلام

قصد دارم در چند جلسه، مطالبی را خدمتتان پیرامون «پاورقی» و نکاتی دربارۀ آن تقدیم کنم.

از آنجا که شاید برخی هنوز به روش وارد کردن پاورقی در «ورد» آشنا نباشند، مبحث را با «روش وارد کردن پاورقی» آغاز می‌کنم.

 

1- روش وارد کردن پاورقی

2- تغییر خط جداکنندۀ پاورقی

3- مشکلی با عدد «نشان پاورقی»  (مبحث پیشرفته)

 

ویدئوهای این درس:

1- جلسه اول

2- جلسه دوم

3- جلسه سوم

 

بازگشت به صفحۀ تجربیات من در برنامه «ورد»

 

مشکل بریده شدن اِعراب در «ورد»

 

شاید شما هم به این مشکل برخورد کرده‌اید که هنگام نوشتن برخی عبارات عربی که دارای اِعراب هستند، برخی قسمت‌های علائم اِعراب ناپدید شده، در سند «ورد» دیده نمی‌شوند.

به تصویر زیر توجه کنید. در خط اول، قسمتی از آیةالکرسی را می‌بینید. در خط دوم، این قسمت از آیةالکرسی به صورت پر رنگ آمده است.

ملاحظه می‌کنید قسمت‌هایی از اعراب ناپدید یا قیچی شده است. البته این مشکل در خط اول نیز با شدت کمتری وجود دارد.

 

این مشکل تنها به دلیل تنظیماتی است که «ورد» برای هر خط به کار می‌برد و تنها در هنگام نمایش در همین برنامه (یا برخی برنامه‌های دیگر آفیس) به وجود می‌آید؛ به عبارت دیگر، اگر این سند را چاپ کنید، قسمت‌های ناپدید، پدیدار می‌شوند. تصویر زیر، قسمتی از نسخۀ  پی‌دی‌افِ متن بالاست:

 

ملاحظه می‌کنید که تمام علائم اِعراب چاپ شده است.

البته لازم به ذکر است که شدت این مشکل، در فونت‌های مختلف یکسان نیست.

حال اگر کسی مایل باشد علائم ناپیدا، در همین سند «ورد» نیز پیدا شوند، چه باید بکند؟

بار دیگر درس قبل را مرور کنید. یادتان هست گفتیم برنامه «ورد»، پهنای بزرگ‌ترین قسمت خط را بر تمام خط اعمال می‌کند. اگر بتوانیم به ترتیبی پهنای خط را زیاد کنیم، علائم ناپیدا یا قیچی شده، پدیدار می‌گردند.

برای این کار، باید اندازۀ قلم را برای نویسه (Character) یا کلماتی در خط افزایش دهیم. بدیهی است تغییر اندازۀ قسمتی از یک کلمه، یا یک کلمه از خط، موجب به هم ریختن متن می‌شود. (امتحان کنید).

اما اگر نویسۀ ناپیدایی را تغییر اندازه دهیم، مشکلِ مشهودی به وجود نمی‌آید. به نظر شما از چه گزینه‌ای استفاده کنیم؟

من نویسۀ «نیم‌فاصله» را پیشنهاد می‌کنم. کافی است در محلی بین کلمات، یک نیم‌فاصله درج کنید. بلافاصله بدون جابه‌جاییِ مکان‌نما، کلید Shift را فشرده، کلید پیکان به سمت راست را یک مرتبه فشار دهید. ملاحظه می‌کنید که مکان‌نما ناپدید می‌شود  (زیرا نویسه‌ای ناپیدا انتخاب شده است). حال با روشی که پیش از این فراگرفته‌اید، اندازۀ قلم را یک‌واحد یک‌واحد افزایش دهید. ملاحظه می‌کنید علائم ناپیدا به تدریج ظاهر می‌شوند.

توجه: اگر در انتخاب نویسۀ ناپیدای «نیم‌فاصله» مشکل دارید، مراحل زیر را دنبال کنید:

1-  در بالای سند«ورد» سمت چپ، گزینۀ «File» را کلیک کنید.

2- در منویی که باز می‌شود، «Options» را کلیک کرده، سپس «Advanced» را انتخاب کنید.

3- در منویی که باز می‌شود، در اواسط آن و تحت عنوان «Show document content» گزینۀ «Show control characters» را تیک بزنید.

 

حال اگر با کلیک کردن «Ok» به صفحه اصلی بازگردید، ملاحظه می‌کنید که در محل درج «نیم‌فاصله» پاره‌خطی رسم شده است.

 

فراموش نکنید در انتها، گزینه‌ای را که در مرحلۀ سوم تیک زدید، بار دیگر غیرفعال کنید.

ویدئوهای مرتبط:

قسمت اول

قسمت دوم

 

بازگشت به صفحۀ تجربیات من در برنامه «ورد»

 

پهنای خط در «ورد»

 

سلام دوستان

در «ورد» به صورت خودکار، بر اساس تنظیمات اندازۀ قلم (فونت) و پاراگراف، پهنایی برای خط اختصاص می‌یابد. برای اینکه این پهنای اختصاص یافته را ببینید، کافی است خط مورد نظر را با ماوس انتخاب کنید. در تصویر زیر، عبارت «سلام بر حسین» با دو اندازۀ مختلف قلم نوشته شده است:

 

حال اگر این دو متن را در یک خط به دنبال هم بنویسیم، چه اتفاقی می‌افتد. اجازه دهید امتحان کنیم:

 

ملاحظه می‌کنید که در این حالت، «ورد» به صورت خودکار پهنایی را که از همه بیشتر است، روی تمام خط اعمال می‌کند. به عبارت دیگر، پهنای تمام خط یکسان است و برابر با بیشترین پهنایی است که در خط به کار رفته است.

در درس آینده، به مشکلی اشاره خواهم کرد که دانستن مطلب این درس، به رفعِ آن کمک می‌کند.

 

توجه: پهنای خط، علاوه بر اندازه قلم، به تنظیمات «Spacing» در پاراگراف نیز بستگی دارد. در این تنظیمات، اندازۀ فاصله قبل و بعد از پاراگراف، و همچنین فاصلۀ بین خطوط تعیین می‌شود. لطفا با تغییر این تنظیمات، تغییرات را ببینید.

 

بازگشت به صفحۀ تجربیات من در برنامه «ورد»

 

شماره صفحات متفاوت در یک سند «ورد»

سلام دوستان

برای آنکه در یک سند چند صفحه‌ای، شماره صفحات با فرمت متفاوت داشته باشید، باید ابتدا سند را به دو (یا چند) بخش (Section) تقسیم کنید. معمولاً هنگام نگارش پایان‌نامه، از شما می‌خواهند که صفحات تا بعد از مقدمه، به صورت حروف ابجد شماره‌گذاری شود، اما شمارۀ صفحات در متن اصلی به صورت عددی باشد. در اینجا همین شیوه را آموزش می‌دهم، هرچند پس از فراگیری، می‌توانید روش‌های دیگر را نیز تجربه کنید.

1- یک سند جدید را در «ورد» باز کنید. اگر تنظیمات پایین صفحه را که پیش از این خدمتتان عرض کردم انجام داده باشید، در پایین صفحه عبارت «Section 1» را می‌بینید.

 

2- در سربرگ «Page Layout» و در قسمت «Page Setup» روی «Breaks» کلیک کنید و در منویی که باز می‌شود، اولین گزینه تحت «Section Breaks» را با عنوان «Next Page» کلیک کنید (تصویر زیر را ببینید).

 

3- بدین ترتیب صفحۀ جدیدی باز می‌شود. اگر به زیر همین صفحه نگاه کنید، عبارت «Section 2» را می‌بینید که نشان می‌دهد در بخش 2 قرار دارید.

 

4- به صفحه قبل یا بخش 1 باز گردید. برای اینکار می‌توانید از میانبر «Crtl+Home» استفاده کنید.

5- از منوی Insert، گزینۀ «Page Number» را که در بخش «Header & Footer» قرار دارد کلیک کنید تا منوی آن باز شود. در این منو، گزینۀ پنجم، یعنی «Format Page Numbers» را کلیک کنید. در منوی جدید، روی علامت فلش در مستطیل «Number format» کلیک کنید تا منوی مربوط به آن باز شود. سپس فرمت حروف الفبا را با ترتیب حروف ابجد انتخاب کنید (گزینۀ چهارم). سپس «Ok» را  کلیک کنید.

6- بار دیگر از منوی Insert، گزینۀ «Page Number» را که در بخش «Header & Footer» قرار دارد کلیک کنید تا منوی آن باز شود. سپس از اولین گزینه، محل قرار گرفتن شماره صفحه را در بالای صفحه انتخاب کنید و کلیک کنید. ملاحظه می‌کنید که حرف «أ» در بالای صفحه به عنوان شماره صفحه درج می‌شود.

7- به صفحه بعد بروید. به احتمال زیاد متوجه می‌شوید که شماره صفحه دوم، که نخستین صفحه از بخش دو است، به صورت عددی و با عدد «2» نشان داده شده است. این در حالی است که مایلید شماره صفحه اول از بخش دو به صورت عددی، اما با عدد «1» آغاز شود. برای اینکار همین‌طور که در بخش دو قرار دارید، بار دیگر از منوی Insert، گزینۀ «Page Number» را که در بخش «Header & Footer» قرار دارد کلیک کنید تا منوی آن باز شود و در منوی باز شده، گزینۀ «Format Page Numbers» را کلیک کنید و سپس در پایین منوی جدید، بر روی گزینۀ «Start at» کلیک کنید تا انتخاب شود. اگر در مستطیل مقابل آن، عددی غیر از «1» به نمایش در آمد، با کلیک بر روی فلش‌های بالا و پایین کنار همین مستطیل، یا به صورت دستی، آن را به عدد «1» تبدیل کرده، «Ok» را در پایین منو کلیک کنید.

 

بدین ترتیب ملاحظه می‌کنید که اولین صفحه از بخش دو (Section 2) با شمارۀ «1» آغاز می‌شود.

8- حال اگر به ابتدای سند، با شماره صفحۀ «أ» بازگردید و شروع به نوشتن کنید، یا متنی را از جای دیگر به آن منتقل کنید، ملاحظه می‌کنید که با ادامه نوشتن، صفحات جدید با شماره صفحاتی به صورت حروف ابجد باز می‌شود. این در حالی است که همواره صفحۀ آخر سند، سفید باقی می‌ماند و شماره آن «1» است.

9- چنانچه به صفحه آخر که اولین صفحه از بخش دو است بروید و در آنجا شروع به نوشتن، یا انتقال متن از جای دیگر بکنید، صفحات جدید با شماره صفحات عددی ادامه پیدا می‌کند.

اگر سند را ذخیره کنید، می‌توانید در زمان‌های دیگر، مطالب جدیدی به بخش اول یا دوم اضافه کنید، بدون آنکه نگران تغییر فرمت شماره صفحه شوید.

 

مراحل بالا را به دقت اجرا کرده، گزینه‌های مختلف را تمرین کنید. می‌توانید کار تقسیم سند به دو (یا چند) بخش را بعد از نوشتن متن اصلی انجام دهید. اگر با مشکلاتی مواجه شدید.  اطلاع دهید تا حتی‌المقدور توضیح دهم.

موفق باشید.

 

بازگشت به صفحۀ تجربیات من در برنامه «ورد»

 

نمایش شماره بخش (Section) در «ورد»

سلام

در نوار پایین سند «ورد» اطلاعات ذی‌قیمتی به شما نشان داده می‌شود. در همین قسمت می‌توانید ببینید در چه بخش (Section) از سند قرار دارید. طبیعی است چنانچه سند «ورد» تنها دارای یک بخش باشد، عدد مقابل «Section» یک خواهد بود.

 

اگر Section را در نوار پایین «ورد» نمی‌بینید، به روش زیر عمل کنید:

بر روی همین نوار کلیک راست کنید و کنار گزینۀ Section کلیک کنید تا علامت تیک کنار آن ظاهر شود.

 

در مطلبی که به زودی تقدیم می‌شود، با عنوان شماره صفحات متفاوت در یک سند «ورد»، باید سند را به چند بخش یا Section تقسیم کنیم، بنابراین لازم است در هرجای سند هستیم بتوانیم شماره بخش را ببینیم.

بازگشت به صفحۀ تجربیات من در برنامه «ورد»

 

شماره صفحه در «ورد»

سلام

برای وارد کردن شماره صفحه، ساده‌ترین راه از این قرار است (در این روش با اصول کلی آشنا می‌شوید؛ موضوع شماره صفحات متفاوت، مانند آنچه در پایان‌نامه‌ها انتظار است، انشاالله در مطلب بعد تقدیم می‌گردد):

1- از سربرگ Insert، گزینۀ «Page Number» را که در بخش «Header & Footer» قرار دارد کلیک کنید تا منوی آن باز شود.

 

2- چهار گزینۀ ابتدایی، محل قرار گرفتن شماره صفحه را نشان می‌دهد: بالای صفحه، پایین صفحه، حاشیه صفحه و محل کنونی. معمولاً دو گزینه نخست، بیشترین استفاده را دارد. اگر روی آنها کلیک کنید، موقعیت‌های مختلف شماره صفحه به شما پیشنهاد داده می‌شود. هریک را امتحان کنید و تفاوت را ببینید.

3- گزینۀ پنجم، یعنی «Format Page Numbers» را کلیک کنید. در منویی که باز می‌شود می‌توانید تا حدی به تنظیم شماره صفحه بپردازید.

 

4- در منوی «Page Number Format»، گزینۀ «Number format» را در ابتدا می‌بینید. بر روی فلش کنار مستطیل مقابل این گزینه کلیک کنید و انواع فرمت‌های شماره صفحه را ببینید.

5- در پایین صفحه، تحت عنوان «Page Numbering»، گزینۀ «Continue from previous section» به صورت پیش‌فرض انتخاب شده است. گزینۀ «Start at» را انتخاب کنید. در مستطیل مقابل این گزینه، می‌توانید تعیین کنید که شماره صفحه با چه عدد یا حرفی آغاز شود.

6- پس از وارد کردن شماره صفحه، می‌توانید آن را در سند «ورد»  انتخاب کنید (با ماوس روی آن دو بار کلیک کنید) و فونت آن را تغییر دهید (نوع فونت، اندازه و …)

 حالا متوجه می‌شوید که در قسمتی از صفحه قرار دارید با عنوان «Header & Footer» و نمی‌توانید وارد متن اصلی شوید. برای خروج از این قسمت، کلید «Esc» را فشار دهید یا روی «Close Header and Footer» در بالای صفحه، در سربرگ موقت «Headers & Footers Tools» کلیک کنید.

 

لطفا کار با شماره صفحه و فرمت‌های مختلف آن را تمرین کنید.

 

بازگشت به صفحۀ تجربیات من در برنامه «ورد»